چرا مرگ برای برخی لذت بخش است؟ - رهبرم سید علی
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

                           رهبرم سید علی


حضرت آیت الله جوادی آملی

به گزارش نوید شاهد، آیت الله جوادی آملی در این خصوص بیان کرده اند؛ آن طوری که مرحوم کلینی (رضوان الله علیه) از ائمه (علیهم السلام) نقل کرده است هیچ لذتی برای مؤمن به اندازه مرگ نیست، چرا؟ مگر در آن چه می بیند؟ الآن ما تمام فخرمان این است که دستمان مثلا به ضریح مطهر سید الشهدا (علیه السلام) برسد، چه رسد به اینکه ایشان را ببینیم.

در وقت مرگ، چهارده معصوم(علیهم السلام) که خود سیدالشهدا یکی از آن هاست به بالین مؤمن می آیند و این کم فخری نیست. این را مرحوم کلینی در کافی که از مهمترین جوامع روایی ماست، نقل کرده که چهارده معصوم (علیهم السلام) به بالین انسان وارسته طیّب و طاهر می آیند و اینها را معرفی می کنند که این کیست و آن کیست. فرمود: آنها که دنیا را شناختند خوب زندگی می کنند با دست پر و دوان دوان می روند. گُلی به منزله گل یاس به آن ها می دهند. با بو کردن آن، همه تعلقات دنیایی را فراموش می کنند و راحت می شوند.



خطرات تهدید انگیز


اما چرا ما از مردن می ترسیم؟ زیرا تعلقاتمان زیاد است و خطر سنگینی ما را تهدید می کند و آن این است که ما به خیلی از چیزها دل بستیم اول اینکه محبوب ها را هنگام مرگ از ما می گیرند. دوم اینکه این محبت می ماند و محبت بی محبوب دردآور است و شکنجه آور.


چرا وقتی معتادها را گرفتند دادشان بلند است برای اینکه مواد را از آن ها می گیرند. ویژگی اعتیاد در آن ها مانده و اعتیاد بی متعلّق درد آور است. سرّ فشار مردن و درد مرگ همین است که انسان چیزهایی که محبوب اوست رها می کند. این محبت می ماند، آن گل یاس گونه این محبت را از بین می برد. گویا انسان اصلا در عالم زندگی نمی کرد، فرزندی نداشت، خانه ای نداشت، .....






نوشته شده در تاریخ جمعه 91 فروردین 11 توسط محمد
طبقه بندی: دینی


با کلیک بر روی 1+ ما را در گوگل محبوب کنید