ثواب بعضی اعمال و اذکار - رهبرم سید علی
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

                           رهبرم سید علی


ثواب گفتن (لا اله الا الله )
امیرالمؤ منین علیه السلام فرمودند: هیچ بنده مسلمانى نیست که بگوید (لا اله الا الله )، مگر این که بالا رفته و هر سقفى را مى شکافد و به هیچ کدام از گناهان او بر نمى خورد، مگر این که آن را پاک مى کند تا این که به خوبیهایى همانند خود برسد و بایستد.

ثواب گفتن لا اله الا الله وحده و حده وحده
امام باقر علیه السلام فرمودند: جبرئیل نزد رسول خدا آمد و گفت : اگر شخصى امت تو (لا اله الا الله وحده وحده وحده ) بگوید، خوشبخت خواهد شد.

ثواب بعضی اعمال

ثواب بردن نام خدا به هنگام وضو
1. امام صادق علیه السلام فرمودند: کسى که هنگام وضو نام خدا را ببرد، تمام بدنش پاک مى شود و این کار کفاره گناهان بین دو وضو خواهد بود. و کسى که نام خدا را نبرد، فقط آن مقدار از بدنش که آب به آن مى رسد پاک مى شود.

2. امام صادق علیه السلام فرمودند: کسى که هنگام وضو نام خدا را بر زبان جارى کند، گویا غسل کرده است .

 

ثواب با وضو خوابیدن
1. امام صادق علیه السلام فرمودند: کسى که با وضو به رختخواب برود، در حالى مى خوابید که رختخواب او عبادتگاه اوست .


ثواب ناخن گرفتن و کوتاه کردن سبیل 
1. امام صادق علیه السلام از پدرانش علیه السلام روایت مى نماید که رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمودند: کسى که در روز جمعه ناخنهایش را بگیرد، خداوند عزوجل درد را از انگشتانش خارج و درمان را وارد آن مى کند

2. رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمودند: کسى که در روز شنبه یا پنجشنبه بچیند و یکى را براى روز جمعه باقى بگذارد، خداى عزوجل فقر را از او دور مى گرداند.

ثواب خواندن نمازهاى پنجگانه در وقتشان
  امام صادق علیه السلام فرمودند: رسول خدا صلى الله علیه و آله وارد مسجد شد تعده اى از یارانش نیز در مسجد بودند. پرسیدند: مى دانید که پروردگار شما چه فرموده است ؟ پاسخ گفتند: خدا و رسولش داناترند. فرمود: بدرستى که پروردگار شما مى فرماید: اگر کسى این پنج نماز واجب را در وقت خودش بخواند و مواظب وقت آنها باشد، روز قیامت در حالى مرا دیدار مى کند که نزد من پیمانى دارد و به خاطر آن پیمان او را وارد بهشت مى نمایم . و کسى که آنها را در وقتشان نخواند و مواظب آنها نباشد، اختیار دارم ، اگر خواستم او را عراب مى کنم و اگر خواستم او را مى بخشم .

ثواب و فضیلت قنوت
1. امام صادق از پدرش از پدرانش علیه السلام از ابوذر نقل مى نماید که رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمودند: هر کدام از شما که قنوتش در سراى دنیا طولانیتر باشد، در توقفگاه روز قیامت راحتیش طولانیتر خواهد بود.

ثواب کامل بجا آوردن رکوع
1. سعید بن جناح مى گوید: در حضور امام باقر علیه السلام در منزل او درمدینه بودم . حضرت علیه السلام بدون این که کسى چیزى بگوید، فرمودند: کسى که رکوع خود را کامل بجا آورد، در قبر وحشتى نخواهد داشت .

ثواب طولانى کردن سجده
1. معاویه بن عمار مى گوید: شنیدم که امام صادق علیه السلام فرمودند: هنگامى که کسى بنده خدا را نمى بیند، سجده اش را طولانى کند، شیطان مى گوید: واویلا. فرمان بردارى کردند و سرپیچى کردم . سجده کردند و من امتناع کردم .

2. امام صادق علیه السلام فرمودند: نزدیکترین حالتهاى بنده به خداوند حالت سجده است

ثواب طولانى کردن سجده
1. معاویه بن عمار مى گوید: شنیدم که امام صادق علیه السلام فرمودند: هنگامى که کسى بنده خدا را نمى بیند، سجده اش را طولانى کند، شیطان مى گوید: واویلا. فرمان بردارى کردند و سرپیچى کردم . سجده کردند و من امتناع کردم .

2. امام صادق علیه السلام فرمودند: نزدیکترین حالتهاى بنده به خداوند حالت سجده است

ثواب نماز
1. امام صادق علیه السلام نقل مینماید که رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمودند: نمازى نیست که وقت آن برسد، مگر این که فرشته اى در برابر مردم ندا مى کند: اى مردم ! بلند شوید و آتشهایى را که بر پشتهاى خود افروخته اید، با نمازتان خاموش کنید.

ثواب نماز کسى که عطر بزند
1. امام صادق علیه السلام فرمودند: دو رکعت نمازى که شخص عطر زده بخواند، برتر از هفتاد رکعت نمازى است که شخص عطر نزده مى خواند.

ثواب خوشحال نمودن مؤ من
1. امام صادق علیه السلام فرمودند: خداوند عزوجل به حضرت داود علیه السلام وحى نمودند: همانا بنده اى بندگانم حسنه اى را انجام مى دهد و من بهشتم را بر او حلال مى کنم . داود علیه السلام پرسید: پروردگارا! آن حسنه کدام است ؟ فرمود: خوشحال کردن بنده مومنم ، گرچه با یک دانه خرما. داود علیه السلام عرض کرد: پروردگارا! هر کس که تو را شناخت ، شایسته است امید خود را از تو قطع نکند


بعضی اعمال مثل صدقه کفاره چه نوع گناهانی است صغیره یا کبیره؟

در روایات به طور تفصیل و کامل مشخص نشده که کدام عمل خیر کفاره کدام گناه است و تنها به اثر برخی اعمال نیک در پاک کردن گناهان اشاره شده است . مثلا در نَهْجِ الْبَلَاغَةِ از أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ –ع- نقل شده که فرمود : مِنْ کَفَّارَاتِ الذُّنُوبِ الْعِظَامِ إِغَاثَةُ الْمَلْهُوفِ وَ التَّنْفِیسُ عَنِ الْمَکْرُوبِ ؛ از جمله کفارات گناهان بزرگ یاری کردن ستمدیده و گشایش در کار مصیبت دیده است .
نهج البلاغه ؛ حکمت 24
اما در مورد اثر صدقه در پاک کردن گناه به چند روایت اشاره می شود :و صدقه السر فانها تکفر الخطیئه ؛ صدقه پنهانی گناه را می پوشاند . ( میزان الحکمه ؛ ح10425) -و همچنین ان صدقه اللیل تطفئ غضب الرب و تمحو الذنب العظیم .........؛صدقه دادن در شب خشم پروردگار را فرو می نشاند و گناه بزرگ را محو می کند . ( همان ، ح 10427)

ثواب بعضی اعمال


 






نوشته شده در تاریخ سه شنبه 91 فروردین 15 توسط محمد
طبقه بندی: دینی


با کلیک بر روی 1+ ما را در گوگل محبوب کنید