اولین کاری که امام زمان عج بعد از ظهور انجام می دهند چیست؟ - رهبرم سید علی
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

                           رهبرم سید علی


پرسش : هنگامی که امام زمان (عج) ظهور می کنند اولین کاری که ایشان انجام می دهند چه می باشد؟

اولین کار امام زمان عج پس از ظهور

پاسخ :
آنچه در سرلوحة اولویت های حضرت مهدی (عج) قرار دارد بر دو نوع است : الف) اقدامات حضرت پس از ظهور که در شهر مکه انجام می دهند . ب) برنامه های حضرت پس از ورود به شهر مدینه .
الف) اولویت های اقدامات حضرت در شهر مکه
1. معرفی: حضرت امام سجاد ـ علیه السّلام ـ می فرمایند: «آن حضرت به سخن گفتن پرداخته و می فرمایند که ایها الناس منم فلانی (مهدی) پسر فلانی (حضرت امام عسکری ـ علیه السّلام ـ ) منم پسر پیغمبر خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ دعوت می کنم شما را به آنچه پیغمبر خدا را دعوت می کرد.
2. دفاع در برابر مهاجمان : در ادامه حدیث فوق آمده : «پس هجوم می آورند که او را بکشند پس سیصد و سیزده تن از او دفاع می کنند [1]


3. نیایش : پس از دفاع، «حضرت بین دو نقطة رکن و مقام (در خانة خدا) چهار رکعت نماز می گذارند.»[2]
4. بیعت گرفتن : حضرت امام صادق ـ علیه السّلام ـ : «پس آنگاه به اسم او از آسمان ندا شود و او در پشت مقام باشد. اصحاب به ایشان عرض می کنند: اکنون دیگر به اسم شما ندا شد، منتظر چه هستید ؟ آنگاه دست او را بگیرند و برای بیعت عمومی بیاورند حضرت آمده و به حجرالاسود تکیه نموده و ... »[3]
5. سخنرانی مراسم اخذ بیعت : «و اولین جمله ای که ایشان با آن کلام خود آغاز می کند این آیه است : «بقیة الله خیرٌ لکن إن کنتم مؤمنین :‌ باقیماندة حجت خدا برای شما بهتر است البته اگر مؤمن بوده اید : سپس بگوید : منم بقیة الله. مشروح این سخنان در این منابع آمده:
1. بحارالانوار، 52/25/238/105 و ب 26/ ص 305/ح 78
2. مهدی منتظری ـ علیه السّلام ـ ، آیت الله محمد جواد خراسانی، نورالاصفیاء، ص 344.
آنگاه سیصد و سیرده نفر با او بیعت کرده و دیگران هم بیعت می کنند.
6. ارجاء عدالت و حدود الهی: حضرت امام رضا ـ علیه السّلام ـ : «آنگاه که مراسم بیعت تمام شود، سراغ طایفة «بنی شیبه»‌(کلید داران و خادمان خائن خانة خدا ) بیاید، دست های ایشان را قطع کند برای اینکه ایشان دزدهای خانة خدایند. دست و پایشان را قطع نموده ایشان را در مکه بگرداند و منادی ندا دهد: اینها دزدان خانة خدا هستند...»[4] البته حضرت چنین اقداماتی را برای قبیلة قریش هم انجام می دهند [5]
7. تکمیل تعداد یاران 10 هزار نفر اصلی.
8. تعیین حاکم برای مکه.
9. خروج از مکه و عزیمت به مدینه.
منبع مطالعه، مهدی منتظر ـ علیه السّلام ـ آیت الله سید جواد خراسانی،‌نشر نورالاصفیاء ص 344
حضرت رسول اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ بنده ای مؤمن نخواهد بود مگر اینکه هوی و خواست او تابع آنچه من (از طرف خدا) آورده ام باشد و از آن رویگردان نباشد.
[1] . بحارالانوار، مجلسی، 52،‌ب 26، ص 306، ح 79، ط بیروت، الوفاء.
[2] . از حضرت امام محمد باقر ـ علیه السّلام ـ : معجم الاحادیث، الامام المهدی ـ علیه السّلام ـ ، 3/295/-831.
[3] . بحار/62/26/294/43.
[4] . عیون اخبار الامام الرضا ـ علیه السّلام ـ ، ط کتابفروشی طوسی، 1/ب 28/ ص 273/فرهنگ؛ بحارالانوار، ط الوفاء، 52/27/313/6؛ مهدی منتظر ـ علیه السّلام ـ ، آیت الله خراسانی، 348.
[5] . ر. ک: مهدی منتظر ، همان.

منبع:http://www.lailatolgadr.net






نوشته شده در تاریخ پنج شنبه 91 اردیبهشت 7 توسط محمد
طبقه بندی: امام زمان عج


با کلیک بر روی 1+ ما را در گوگل محبوب کنید