آیا بیم از کشته شدن می‎ تواند از موجبات غیبت امام زمان(عج) باشد - رهبرم سید علی
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

                           رهبرم سید علی


موجبات غیبت امام زمان(عج)

بله، بیم از قتل و نداشتن تأمین جانی می‎تواند سبب غیبت شده باشد و این مطلب از مراجعه به کتابهای مورد اعتماد و تواریخ و احادیث معلوم می‎شود.
 زیرا بنی عباس به ملاحظه آنکه شنیده بودند و می‎دانستند در خاندان پیغمبر و از فرزندان علی و فاطمه (علیهما السلام) شخصیتی پیدا خواهد شد که حکومت جباران و مستبدان به دست او بر چیده می‎شود و آن کس فرزند حضرت امام حسن عسکری(ع) است، در مقام کشتن او برآمدند و همانطور که فرعون نسبت به حضرت موسی(ع) رفتار کرد برای آنکه از ولادت آن حضرت مطلع شوند نخست جاسوسان و کارآگاهان گماشتند؛ و بعد هم خواستند شخص او را بیابند و دستگیر سازند، ولی خدا آن حضرت را حفظ کرد و دشمنان او را نا امید ساخت و بر حسب ظاهر نیز جنگ های داخلی بزرگ و ابتلای بنی عباس به شورش و انقلاب «صاحب الزنج» آنها را از تعقیب این موضوع بازداشت، چنانچه کلینی و شیخ طوسی در کتاب «کافی» و «غیبت» به سند خود از زراره روایت کرده‎ اند که گفت: شنیدم حضرت صادق(ع) فرمود:



      برای قائم(ع) پیش از آنکه قیام فرماید غیبتی است، عرض کردم: برای چه؟

      فرمود: برای آنکه از کشته شدن بیم دارد.
      اما بیان ارتباط بقای غیبت با خوف از قتل این است که اگر چه خداوند متعال، قادر و توانا است که در هر زمان و هر ساعت آن حضرت را ظاهر و بطور قهر و غلبه بر تمام ملل و حکومتها پیش از فراهم شدن اسباب، غالب سازد ولی چون جریان این جهان را خداوند بر مجرای اسباب و مسبّبات قرار داده، تا اسباب چنان ظهوری فراهم نشود، قیام آن حضرت به تأخیر خواهد افتاد و اگر پیش از فراهم شدن اسباب و مقدمات ظاهر شود از خطر قتل مصون نخواهد ماند.

      بنابراین یکی از علل اولیه غیبت بیم از کشته شدن بود. اما این تنها علت نیست بلکه علت اصلی و نهایی هم نیست. زیرا علت اصلی و نهایی عدم آمادگی جامعه بشری برای رسیدن به مقصد نهایی و الهی خود است و تا این زمان فرا نرسد, حضرت در غیبت خواهند بود, زیرا وظیفه حضرت همین نکته است که دین خدا بر همه ادیان و ایسم ها پیروز و چیره شود.
      علت غیبت امام مهدی(ع)،آیةالله لطف الله صافی گلپایگانی

منبع : جستجوگر اسلامی جواب 

 






نوشته شده در تاریخ پنج شنبه 91 خرداد 25 توسط محمد
طبقه بندی: امام زمان عج


با کلیک بر روی 1+ ما را در گوگل محبوب کنید