نظر رهبر انقلاب درباره استفاده از لباس علمای دین در فیلمهای سینم - رهبرم سید علی
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

                           رهبرم سید علی



س 1218: آیا در صورت لزوم، استفاده از لباس رسمى علماى دین و قضات در فیلم‌هاى سینمایى جایز است؟ آیا تدوین و تولید فیلم‌هاى سینمایى با صبغه دینى و عرفانی راجع به علماى گذشته یا معاصر با حفظ احترام آنان و حرمت اسلام و بدون اسائه ادب و بى‌احترامى به آنان جایز است یا خیر؟ به‌ خصوص با توجه به اینکه هدف، ارائه ارزش‌هاى والا و عمیق ترسیم شده توسط دین حنیف اسلام و بیان مفهوم عرفان و فرهنگ اصیلى که امتیاز امت اسلامى ما محسوب مى‏شود و همچنین مقابله با فرهنگ مبتذل دشمن است و بیان آنها با زبان سینما جذابیت و تأثیر زیادى به‌خصوص بر نسل جوان دارد؟

ج: با توجه به اینکه سینما وسیله‏اى براى آگاهى و تبلیغ است، بنابراین به تصویر کشیدن و ارائه هر چیزى که ممکن است از آن براى رشد فکرى جوانان و غیر آنان و ارتقاى آگاهى و ترویج فرهنگ اسلامى استفاده شود، اشکال ندارد. یکى از این راه‌ها معرفى شخصیت عالمان دین و زندگى اختصاصى آنان و همچنین سایر دانشمندان و صاحب منصبان و زندگى خصوصى آنان است، ولى رعایت شئونات اختصاصى و احترام آنان و همچنین حریم زندگى خصوصى آنان واجب است و همچنین نباید از آن براى ارائه مفاهیم منافى با اسلام استفاده شود.


س 1219: ما تصمیم به ساخت یک فیلم داستانى و حماسى گرفته‏ایم که حادثه جاوید کربلا را ترسیم کرده و اهداف بزرگى را که امام حسین(علیه‌السلام) به خاطر آنها به شهادت رسید، بیان کند، با توجه به اینکه شخصیت امام حسین(علیه‌السلام) در این فیلم به‌صورت یک فرد عادى و قابل رؤیت با چشم نشان داده نشده بلکه در تمامى مراحل فیلمبردارى و تولید و نورپردازى به‌صورت یک شخصیت نورانى نشان داده شده است، آیا ساخت این فیلم و نشان دادن شخصیت امام حسین(علیه‌السلام) با این کیفیت جایز است؟

اگر فیلم بر اساس منابع مستند و با حفظ قداست موضوع و مراعات مقام و منزلت والاى امام حسین(علیه‌السلام) و اصحاب و اهل بیت گرامى او (س) ساخته شود، اشکال ندارد، ولى چون حفظ قداست موضوع چنان‌که شایسته آن است و حفظ حرمت سیدالشهدا و اصحاب او(س) بسیار مشکل است بنابراین باید در این زمینه احتیاط شود.

س 1220: پوشیدن لباس زنانه توسط مردان و برعکس، براى بازى در تئاتر و سینما چه حکمى دارد؟ تقلید صداى مردان توسط زنان و برعکس چه حکمى دارد؟

ج: پوشیدن لباس جنس مخالف و تقلید صداى او هنگام بازیگرى و بیان خصوصیات یک شخص حقیقى، اگر سبب فساد نشود، بعید نیست که جایز باشد.

س 1221: استفاده زنان از انواع کرم و لوازم آرایش در تئاترها و نمایش‏هایى که توسط مردان هم دیده مى‏ شوند، چه حکمى دارد؟

ج: اگر آرایش توسط خود آنان یا زنان و یا یکى از محارم ایشان صورت بگیرد و فسادى هم بر آن مترتّب نشود، اشکال ندارد و در غیر این صورت جایز نیست. البته صورت آرایش شده باید از نامحرم پوشانده شود.

منبع:SHIA-NEWS.COM شیعه نیوز

 






نوشته شده در تاریخ سه شنبه 90 اسفند 9 توسط محمد
طبقه بندی: رهبرم سید علی


با کلیک بر روی 1+ ما را در گوگل محبوب کنید